A koffein hatásai

0
21513
koffeingram koffein hatásai
koffeingram koffein hatásai

A koffein. Mind hallottunk róla, sokan szeretik, néhányan kerülik, vannak tények és tévhitek vele kapcsolatban. Sőt, vannak, akik egy egész online magazint szentelnek neki 🙂

A legtöbben kávé fogyasztásával jutunk koffeinhez. Ilyenkor a kávé íze, a kávézás élménye mellett gyakran várunk valamiféle hatást is a koffeintől, főleg stimuláló hatást. Elvégre kevesen isznak kávét azért, hogy jól tudjanak aludni 🙂

Akár azért kávézól, mert szereted, jót beszélgetsz mellette, akár azért, mert csak így tudod bevinni a koffeint, a koffein hatással van rád.

Nézzük, mik a koffein élettani hatásai, mi történik, ha koffeint viszünk be a szervezetünkbe!

  • Serkenti a szívműködést, megnöveli a pulzusszámot, illetve a vérnyomást
  • Vízhajtó hatással rendelkezik
  • Az agyműködést is serkenti, ezáltal éberebbnek érzed magad
  • Általánosságban stimulálja a központi idegrendszert

A koffeinhez bizonyos mértékig hozzá lehet szokni, ezért aki rendszeresen fogyasztja, a fenti hatásokat nem, vagy csak enyhébben érzékeli magán.

Mennyi koffeint ihatunk biztonsággal?

Ez nem könnyű, viszont nagyon gyakori kérdés. Természetesen nem vagyunk orvosi szaklap, az egyéni koffeintoleranciáról az orvosod, saját tapasztalataid a legmérvadóbb források.

Azonban számos kutatás, publikáció jutott arra a végeredményre, hogy naponta 400 mg koffein még biztonsággal fogyasztható, ez kb. 4-5 kávénak felel meg, tehát egész komoly mennyiségnek. Ismételten hangsúlyozzuk, hogy ez egyénenként változó, van, aki rosszullétet tapasztal egy csésze eszpresszó után is, míg mások több hosszú kávé után is jóízűen alszanak.

Ha nem vagy érzékeny a koffeinre, akkor Te magad is ki tudod tapasztalni (óvatosan természetesen), hogy hogyan jelentkeznek a koffein hatásai. Mondjuk ha nagy rajongója vagy a kávénak, akkor néha nehéz itt megállni 🙂

Nekem egyébként az a személyes tapasztalatom( logikus is mondjuk), hogy az elosztás is fontos: nem mindegy, hogy felkelés után döntesz le 1 órán belül 3 hosszú kávét vagy a nap folyamán, elosztva.

Számos kutatás, megfigyelés szerint a nem veszélyesen nagy mennyiségű koffeinnek számos pozitív élettani hatása van, ezekkel egy külön írásunk fog foglalkozni.

Addig is kellemes (de napi 400mg alatti!) koffeinfogyasztást kívánunk!


Források:

Webbeteg.hu

Healthline.com

webmd.com

- Hirdetés -

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét